MBA-ام بی ای-هوشمندی استراتژیک نیاز کسب و‌کار امروز
هوشمندی استراتژیک نیاز کسب و‌کار امروز
۱۳۹۴/۰۹/۲۸
MBA-ام بی ای-۱۵ نکته در مدیریت
۱۵ نکته در مدیریت
۱۳۹۴/۰۹/۲۸
در سمفونی کسب‌ و کار تکنوازی نکنید

در سمفونی کسب‌ و کار تکنوازی نکنید

کسب‌ و کارهای خدماتی تنها توسط یک فرد انجام نمی‌شوند و به‌طور معمول برای انجام آنها به یک تیم کامل احتیاج است. همان‌طور که “هلفورد‌ای لوکاک” گفته است: هیچ‌کس نمی‌تواند یک سمفونی را به تنهایی اجرا کند. برای اجرای آن، نیاز به یک ارکستر کامل است. ما و تمام کسانی که در بخش خدماتی به فعالیت مشغول هستند، نیاز داریم که برای محقق کردن رویاهای مشتریان خود از کمک دیگر افراد حرفه‌ای و مجرب هم استفاده کنیم.

ما به این شرکا متکی هستیم تا به ما در انجام بهتر پروژه‌ها و سفارش‌های کاری کمک کنند و به همین دلیل به آنها مدیونیم. برای ایجاد روابط موثر و بهره‌ور با تامین‌کنندگان و همکاران یک پروژه کاری، راهکارهای مختلفی وجود دارد که در هفته گذشته به دو مورد از آنها اشاره کردیم:

✅۱. در خلال کار، به خوبی ارتباط برقرار کنید و هیچ اطلاعاتی (هر چند کوچک) را از هم دریغ نکنید.

✅۲.به تخصص تامین‌کننده خود احترام بگذارید و در حوزه‌های حرفه‌ای آنها مداخله نکنید.

✅۳. یک ظاهر واحد به مشتری خود نشان دهید
زمانی که با دیگران کار می‌کنید، تعارض‌ها خود را نشان می‌دهند. نمی‌توان از آن اجتناب کرد. همیشه سوءتفاهم و اختلاف در دیدگاه‌ها وجود داشته و اهمیتی ندارد که شما تا چه اندازه با دیگران همدلانه و با احترام رفتار کنید. شاید برنامه‌ریزی مهم‌ترین منبع ایجاد اختلاف باشد، ولی در هر صورت نباید در کار و خدمت نهایی شما کوچک‌ترین نشانی از اختلاف شما با همکارانتان وجود داشته باشد. این اختلاف‌ها طبیعی است و می‌توان راهی برای حل آنها پیدا کرد. اما مساله مهم آن است که نباید هیچ‌گاه این اتفاقات در مقابل چشم مشتریانتان رخ دهد. ما همیشه باید ظاهر مسنجم و بی‌نقصی از کارهای خود به مشتریانمان نشان دهیم و اختلاف‌ها نباید بر آن اثر منفی بگذارد.
گاهی در شرایطی بوده‌ام که یکی از همکاران قصد داشته است نظر مشتری را به سمت خود جلب کند و او را در اختلاف با یک همکار دیگر و در مقابل او قرار دهد. اگر حتی شما خودتان این موضوع را تجربه نکرده‌اید، به گفته من اعتماد کنید که عواقب این شرایط به هیچ‌وجه مساعد نیست. تمام افراد درگیر در انجام یک پروژه می‌خواهند که کار آنها مورد تایید مشتریشان باشد. اما نباید برای رسیدن به این منظور، دیگر همکاران را تخریب کرد. بسیار مهم است که به‌عنوان یک تیم در کنار یکدیگر بمانیم، از هم حمایت کنیم و اختلاف‌ها را بین خودمان حل کنیم. نشان دادن تعارض‌ها در پیشگاه مشتریان هم به ضرر ما است و هم به ضرر صنعت ما. ضمن آنکه بیشترین اجحاف در حق مشتریانمان می‌شود. تنها خواسته آنها، انجام موفقیت‌آمیز پروژه کاری و تجربه اوقاتی خوش در زمان اجرای آن است. ما نباید این خواسته آنها را با ماجراهای خود خراب کنیم.

✅۴. پس از پایان کار، گزارش بدهید
پس از آنکه پروژه کاری به انتها رسید، با دیگر همکاران و تامین‌کنندگان بر سر یک میز بنشینید. در این مورد صحبت کنید که کار چطور پیش رفت و چه مشکلاتی در انجام آن وجود داشت و در نهایت چگونه هر کدام از شما می‌توانید در آینده خدمات بهتری به مشتریان خود ارائه کنید. این اقدام، راهکاری بسیار موثر برای تقویت روابط خود با تامین‌کنندگانتان است. به این طریق می‌توانید به آنها نشان دهید تا چه اندازه نسبت به کار خود تعهد دارید و برای بهبود نتیجه به بازخوردهای آنها بها می‌دهید. این فرآیند یادگیری مشارکتی باعث ایجاد اعتماد می‌‌شود. زمانی که میزان تعهد شما را به کارتان مشاهده کنند، چه کسی نمی‌خواهد که باز هم با شما همکاری کند؟

دیدگاه ها بسته شده است